perjantai 7. marraskuuta 2014

Joulu fiilistelyä

Maa on valkoinen,osa lahjoistakin jo ostettu, joulukinkku tilattu,koristeita ostettu lisää joten ei puutu kuin itse JOULU.  :)

Mä en ole aina ollut joulusta pitävä ihminen. Lahjoista toki oon aina tykännyt mutta esimerkiksi jouluruuat ei ole olleet mun mieleen. Mun mielestä oli jotenkin tylsää aina pienenä reissata isovanhempien luo jouluna tai sitten meidän luona oli paljon sukulaisia.

Käytiin joulun alla Tukholmassa 2012 ja löydettiin sieltä iso joulukuusi.

Mun joulu fiilis kasvoi lattiasta kattoon kun muutin ensimmäiseen omistusasuntooni. Olinhan mä aiemminkin asunut yksin ja yhdessäkin mutta silloin vasta mä jotenkin hiffasin,että kuinka siistiä on koristella oma asunto niillä joulukoristeilla. Silloinkin vietin kyllä joulut monesti töissä ambulanssissa. Sain päivystää vanhempieni luona ja keikan hälyttäessä vain ampaisin matkaan. Nykyään tämä ei enää onnistu koska meille on tullut välitön lähtövalmius joten nökötetään päivystyskämpissä.:( Ja joulut on useimmiten olleet todella hiljaisia joten on saanut rauhassa syödä.

Ensimmäinen joulukuusi muutti asuntooni tutustuessani nykyiseen mieheeni. Hän halusi välttämättä kuusen joka sitten sijoitettiin tilanpuutteen vuoksi parvekkeelle. Ihana se sielläkin oli lamppujen valaistessa. Vuonna 2011 vietettiin koko porukka (mun vanhemmat,miehen vanhemmat, mun veli ja miehen isoisä ) joulua meillä. Ikimuistoisen joulu. Meidän joulua oli silloin ilostuttamassa 6kk ikäinen pikku neitimme Aurelia. Isovanhemmat olivat innoissaan kun oli ensimmäinen lapsenlapsi.  Mieheni isoisäkin jaksoi tulla silloin paikalle vaikka hänellä taitaa nyt olla ikää jo yli 90. Oli jotenkin tosi ihanaa valmistella ruokia ja sisustaa kaikkia joulujuttuja. :)




Sen jälkeen joulut onkin suhattu kodin, miehen vanhempien ja mun vanhempien väliä. Jouluaattoina on yleensä aamulla menty miehen vanhempien luokse syömään ja avaamaan muutamia lahjoja. Sen jälkeen haettu koirat kotoota ja ajettu mun vanhempien luokse syömään ja avaamaan lahjoja.  Mä olen jotenkin tosi kyllästynyt tähän mutta kun on kyse joulusta enkä halua pahoittaa kenenkään mieltä niin olen tähän suostunut. Vuosi vuodelta meillä vain on enemmän porukkaa kuskattavana ja tuntuu hölmöltä,että me joilla on eniten sakkia ajellaan ympäri kuin esim jomman kumman tai kummankin vanhemmat joita on tasan kaksi.  Syy miksi mä tähän aina suostun on se,että meillä ei ole mahdollista majoittaa tänne juuri ketään talvisaikaan joka tarkoittaa sitä,että mun vanhempien pitäisi yöllä ajella 1,5h kotiin mikä on kohtuutonta. Meidän perhe tykkää myös tissutella punaviinia yhdessä jouluna jolloin jonkun pitäisi olla kuskina. Sekään ei ole kivaa ken sen pestin saa.  Jos ja kun jonain vuonna saadaa yläkerta kuntoon niin kaikki JOUTUU tulemaan meille. :D

Tukholman joulumarkkinoilta 2012.
Tänä vuonna mä olen panostanut kinkkuun ja tilannut sen hyvinkin ajoissa Kantturasta . Todennäköisesti tämäkin jouluaatto vietetään suurimmaksi osaksi mun vanhempien luona jonne tuo kinkkukin kuskataan mukaan. Ei meillä kahdestaan tule syötyä kuuden kilon kinkkua.:D Pitää varmaan hankkia tila-auto tai viedä tavarat useassa erässä,että saadaan kaikki mahtumaan mukaan. Miehen pikkuseen golfiin mahdutaan kyllä koirien kanssa mutta on se huumorissa pitelemistä kun kaikki on ahdattu autoon ja justiinsa saa ovet kiinni.:D  No mutta takaisin jouluun...

Mä olen haaveillut laatikoiden tekemisestä itse  koska ne on vaan niin paljon parempia kuin kaupan. Äiti on aina tehnyt laatikot itse ja mä olen oppinut syömään niitä kaikkia.Ennen söin vain porkkanalaatikkoa. Kalat joulupöydässä on mun suurinta herkkua paitsi sillit. Se joulu kun odotin esikoista otti suorastaan tosi paljon päähän,ettei voinut syödä graavilohta tai kylmäsavustettua lohta. ne on taivaallisen hyviä. Kylmäsavustettu kala on joka vuosi ostettu vanhempien naapurista Piipanojalta. Täytyy sanoa,että joskus on joutunut ostamaan muun valmistajan kalaa kun ei ole ollut enää tarjolla heidän ja kyllä maussa  vaan on selkeä ero. Kannattaa kokeilla.:)

Jouluna ei voi kyllä laihduttaa se on sanomattakin selvää, kun katsoo joulupöydän antimia ja sitä suklaan ja pähkinöiden määrää. Namskis!   Terästetty glögi pipareiden kanssa on illalla ennen nukkumaan menoa ihana keino päästä nopeasti uneen. :D  Mistä tulikin mieleen,että mun ja mieheni vanhempien joulupöydät on kuin kahdesta eri maasta. Joo no perus ruuat on samat mutta mä olen tottunut siihen, että jouluna syödään alkuruoka, pääruoka ja jälkkäri.  Ensimmäinen joulu mieheni vanhempien luona oli ehkä pikkuinen sokki kun siellä ei ollut kuin kinkku,kaupan laatikot,rosolli ja vähän graavilohta.  Vuosien varrella siihen on jo tottunut ja se on toiminut vähän niin kuin alkumaisteluna joulun ruokiin. Mun vanhempien luona voikin keskittyä sitten muihin ruokiin mitä on tarjolla.:) Meidän äiti latelee joulukoristeita pitkin kämppää niin,että voisi luulla olevansa Prisman joulukoristeiden osastolla, tosin äiti tekee sen silti hyvällä maulla. Joulukuusi on koristeltu aina tiettyjen värien mukaan, on joko kulta-punaiset koristeet tai hopeat koristelut. Itse taas tykkään käyttää muitakin värejä ja meidän joulukuusi onkin koristeluiden osalta aikamoinen sekamelska. Lähinnä tulee mieleen jenkkien joulukuusi jonka koristeluiden alta ei näy koko joulukuusta.:D  Mieheni vanhempien luona on joulukuusi muutamien koristeiden kera ja muutenkin koristelu on niukkaa.Sanotaan näin,että näkee että on joulu mutta ei tule joulufiilistä.

Mä olen kaupoissa jo ihan fiiliksissä kun kaikkialla on ihania joulujuttuja. Joulukuusen koristeitakin löytyy todella upeita varsinkin Stockalla. Sieltä ei voi lähteä tyhjin käsin kotiin.  Olen monena joulun haaveillut vanhan kunnon paperitähdistä ja tänä vuonna  ne ostettiin ja loistavat jo ikkunoissa. Jopa äiti joka ei tykkää niistä yleensä tokas, että noi valkoiset onkin ihan kivannäköiset joten suattaapi olla,että heidänkin ikkunoissa välkehtii joku vuosi tähdet.:)

Pihalla nököttää iso pihakuusi johon on laitettu valot,tosin nyt ne on pari vuotta olleet vuoden ympäri. On vaan jouluksi laitettu päälle. Kuusi on niin iso,ettei niitä ole jaksettu joka vuosi ottaa pois ja laittaa takas. Tänä vuonna tosin on pakko laittaa lisää valoja kun se kasvaa niin reippaasti joka vuosi,että latva on aina ilman valoja.



Mistä te tykkäätte joulussa? Haluatteko viettää yksin ,kahdestaan vai perheen parissa? Lähdettekö kenties matkalle kuten mun veli avokkinsa kanssa? Mikä on teidän mieli makuja joulupöydän antimista?



Susanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti