keskiviikko 12. marraskuuta 2014

Värikästä ja maukasta

Mä olen vasta viimesen vuoden aikana oppinut,että ruuan ei todellakaan tarvitse näyttää tylsältä.  Olen monesti aloittanut laihduttamisen syömällä paljon salaattia ja sen kylkeen vähän jotain lihaa ja ihmetellyt kun sitä jaksaa just ja just syödä viikon verran. Eikä ihmekään. Ei se kurkku,tomaatti ja salaatti vaan maistu miltään. Kaiken lisäksi näyttää hyvinkin tylsältä. Mä olen oppinut lisäämään vähitellen asioita värittämään mun annoksia. Aluksi mukaan pääsi punasipuli ja hillosipuli. Sen jälkeen lautaselle meni aurinkokuivattua tomaattia ja fetajuustoa. Nyt on innostunut siemensekoituksista ja ne tuo ihanaa makua salaatteihin. Onhan siemenet vieläpä terveellisiäkin.:)


Kasviksista saa juuri niin värikkään lisäkkeeen kun itse jaksaa tehdä.  Mä käytän paljon kesäkurpitsaa, eri värisiä paprikoita, eri sipuleita, tomaatteja, munakoisoa... Kaalit päätyy useimminten vain mun lautaselle koska mies ei niistä niin innostu. Syö kyllä tyyliin yhden palasen esimerkiksi parsakaalia, että lautasella on jotain vihreääkin.:D  Juureksia pitäisi kyllä hyödyntää enemmän ja se voisi lisätä uudenvuoden lupauksiin. Jos vaikka ensi vuonna sitte alottaisi juuresten käytön muutakin kuin porkkanaa.:D


Salaattiin voi lisätä niin kalaa,kanaa tai lihaa. Ihan mistä itse nyt sattuu tykkäämään. Salaattia ei voi koota väärin vaan se koostuu juuri niistä asioista mistä sä tykkäät. Sä päätät mitä sinne laitat (paitsi jos syöt ravintolassa. :D ). Jos haluaa ruokaisamman salaatin niin joukkoon voi keittää kvinoaa, riisiä tai makarooneja. Salaatista tulee tällöin täyttävämpi joten annoksen ei välttämättä tarvitse olla kovinkaan iso.



Jos haluaa oikein lähteä hifistelemään niin voin kertoa,että sienistä saa myös älyttömän hyvän lisukkeen salaattiin. Alla olevassa kuvassa on leivitetty lampaankääpä salaatin kylkiäisenä. Todella hyvää ja voisi sanoa,että ilmaista jos sattuu tykkäämään sienestämisestä ja tuurilla vielä sattuu löytämään lampaankääpää.   Mä olin alkuun vähän skeptinen lampaankäävän kanssa koska en ollut sitä ikinä kokeillut mutta jatkossa mä aion kerätä kaikki lampaankäävät mitä sienestäessä satun löytämään. Useasti tulee ostettua ihan kaupasta herkkusieniä ja paistettua niitä salaatin joukkoon mutta voin kuvitella, että kanttarellit olisivat aika paljon maukkaampia.  
 






Värikästä päivää kaikille! 


Susanna



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti